lördag 23 april 2016

Den perfekta mannen

Vad ställer vi för krav på männen i vårt samhälle? Hur ser normen ut?
Får män vara feminina? Får de vara svagare än kvinnan?
Som feminist säger jag ju självklart ja, dock är det inte så självklart för alla.

Könsnormen ser gärna att mannen ska vara stöttepelaren i en familj. Han ska helst inte visa så mycket känslor. Han ska vara hård, muskulös och gärna ha mörk röst. Han måste veta hur man byter däck på bilen och han ska inte ha tummen mitt i hand. Stämmer detta alltid? Verkligen inte.

När en kvinna väljer att bära, enligt könsnormen, maskulina kläder, så anses det mer accepterat. Väljer däremot mannen att göra likadant, fast, enligt könsnormen, klä sig i feminina kläder, så anses det mindre accepterat och skapar oftast fler reaktioner.

Vad ställer vi för krav på männen egentligen? Samhällsstrukturen kan inte vara hälsosam för männen, enligt min mening. Jag säger självklart inte att samhällsstrukturerna gynnar kvinnan etc. eller att de skulle vara endast positiva för kvinnor. Dock, vill jag bara fokusera på männen i det här inlägget.

Jag tror att det är viktigt att vi lär våra barn att könsrollerna skall inkludera fler typer av människor. Slopa dessa stenhårda könsnormer. Män behöver inte anta sig den här machokulturen. Jag vill att det ska vara accepterat att vara man och inte veta hur man byter däck. Jag vill att det ska vara accepterat att män visar känslor och vågar prata om sina tankar och reflektioner. Jag vill att det ska vara accepterat för män att bära kjol och klänningar, att de ska få sminka sig, att de ska få lyssna på ballader, titta på romantiska filmer, inte vara grym på att grilla, inte dra in mest pengar i ett förhållande och att de får vara hemma med barnen etc. OM de vill!

Jag upplever också att homosexualitet anses mer accepterat när det gäller ett lesbiskt par gentemot ett bögpar. Varför är det så? Ärligt talat så vet jag inte. Jag önskar att jag visste varför men tyvärr(?) kan jag inte sätta mig in i det tänket.

Jag vill tillägga att män självklart har tolkningsföreträde i den här frågan och har ni män något att tillägga här eller vill att jag rättar till något så är jag öppen för diskussion.
Som kvinna har jag såklart svårare att sätta mig in i hur en vardag ser ut för en man. Däremot, som feminist, så anser jag att vi måste jobba med förutsättningarna för alla kön, för att uppnå jämställdhet.

Vi måste våga se hur könsrollerna påverkar jämställdheten.

Vi måste minska pressen på "den perfekta mannen".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar