fredag 6 maj 2016

Sexism vs. Sexuella trakasserier

Så, vad är egentligen skillnaden?

Jag har märkt att sexism gärna missuppfattas som sexuella trakasserier eller att många gärna slänger ur sig begreppet sexuella trakasserier, lite för lättvindigt.

Jag kan ge ett exempel där jag anser att förväxlingen uppstått.

"-Du ska göra ett topplyft för att smörja... ja, vad fan heter dem....?
   -kedjor! (svarar en man)
-Nej..
   -Cylindrar! (svarar en kvinna)
-Tack! Vad kul med svar från en tjej också!
   -Sexuella trakasserier! (yttrar en man)"

Det här exemplet är självupplevt, då jag var kvinnan som svarade "cylindrar!"
Mitt svar till den här mannen var då:
"-Inte sexuella trakasserier men sexism möjligtvis...."
Inget svar...



Såhär skriver Wikipedia om sexism och sexuella trakasserier:

Sexism (från engelskan sex, kön, och -ism, ideologisk riktning), innebär fördomsladdad diskrimineringförtryck eller utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet. Begreppet myntades av kvinnorörelsen iUSA på 1960-talet som en parallellbildning till racism (rasism).[1] Det har sedan dess varit vanligt inom olika grenar av feminismen och är även föremål för lagstiftning och används inom socialforskning.
Grunden till sexism ligger i den ideologiska eller religiösa föreställningen att naturgivna skillnader mellan könen ger dem skilda uppgifter i samhället. Förespråkare av termen sexism menar att detta i praktiken alltid leder till att ett kön underordnas, medan det andra får en förtur till maktpositioner och bättre levnadsförhållanden.
På grund av den patriarkala strukturen hos traditionella samhällen, och därav resulterande maktförhållanden, betecknade sexism ursprungligen endast diskriminering av kvinnor med samtidigt gynnande av det manliga könet. Under de senaste åren har dock diskriminering av båda könen på grund av deras könsroller, det vill säga kulturellt betingade stereotyper om kvinnlighet och manlighet, trätt allt starkare i fokus.

Sexuella trakasserier är när en person blir utsatt för kränkande behandling eller bemötande av sexuell natur, som kränker den utsattas värdighet och/eller personliga integritet. Ett exempel på sexuella trakasserier kan vara när en person blir utsatt för fysisk beröring, blickar eller kommentarer som personen ifråga själv upplever som kränkande.
Sexuella trakasserier är inte detsamma som trakasserier på grund av kön, men fram tills helt nyligen fanns bara ett begrepp i svensk lagstiftning, "trakasserier", som omfattade båda begreppen, varför viss begreppsförvirring fortfarande råder.
Sexuella trakasserier kan ofta anses vara diskriminering, om det faller inom de områden som omfattas av diskrimineringslagstiftningen. Det kan också anses vara ofredande och/eller bryta mot lokala ordningsföreskrifter, beroende på omständigheterna.


Min tolkning och uppfattning om sexism vs. sexuella trakasserier är väl, kort och rått, att sexism är när jag särbehandlas enbart pga min könsidentitet och sexuella trakasserier har egentligen inte så mycket med min könsidentitet att göra, utan du kunde bara helt enkelt inte hålla din snuskiga fantasi om mig, för dig själv.

Några få och solklara (enligt mig) sexism vs. sexuella trakasserier-exempel:

Sexism

Flickor ska bära rosa, pojkar ska bära blått.

Kvinnor är bättre på att laga mat, män är bättre på att byta däck.

Kvinnor är bättre på att ta hand om barn, män är bättre på att bygga.


Sexuella trakasserier

Taffsande.

Vederbörande "klär av en med blicken", kanske t.o.m. slickar sig om läpparna.

Kommentarer såsom:
"Vad sexig du ser ut i det där linnet!"
"Får jag köra dig hem sen? Vi behöver inte knulla om du inte vill det.."
"Kan du inte träna lite, jag älskar att titta på dig"


Jag kan fortsätta i all oändlighet men jag tror ni förstår vad jag menar. Dessa exempel är ju inte så svåra att förstå eller urskilja. Det kan vara betydligt mycket svårare.

Om du känner dig osäker på vad som räknas som sexuella trakasserier eller helt enkelt på vad som är passande och inte så finns det en ganska bra tumregel. Om du känner att du inte kan säga en viss sak till en person, om din partner står bredvid och lyssnar, så är det troligen inte passande.
För övrigt så kan man ju försöka att formulera om sig eller helt enkelt utelämna just det där som du är osäker på fungerar eller inte.


Eftersom de flesta sexuella trakasserier utförs av män, mot kvinnor och jag själv är kvinna, så vill jag tillägga att ingen kvinna vill att män ska sluta prata med dem eller på något sätt utesluta kvinnan ur deras umgänge.

När jag reser min feministiska näve i luften, så är det för att frigöra kvinnan och för att kvinnan ska bli lika respekterad och frigjord som mannen. För att det ska vara möjligt så behövs allas hjälp, men främst männens. Så länge ni män ser på kvinnan som ett objekt som i sin tur ska behöva tänka på hur hon klär sig, för sig, talar, tar plats etc. så kommer det aldrig gå.


Undanber alla "inte alla män!!!11!1" då vi alla fattar (jo alla) att det inte gäller alla män. Precis som att alla kvinnor inte tänker på hur de klär sig, för sig, talar... ja, ni fattar.


Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar