söndag 29 maj 2016

Vardagshandlingar vi hatar.

Om jag säger att vi kvinnor vill sluta utstå kränkande särbehandlingar så tänker oftast män på lite mer drastiska handlingar. Såsom att vi inte vill bli tafsade på, bli kallade för hora eller andra skällsord osv. Detta är såklart redan självklart för många (inte alla konstigt nog). Dock är det oftast inte dessa solklara fall som utövas och tar mest plats. Det är oftast helt vanliga betéenden i vardagen som är jobbigast.

Förvirrad? Jag ska förklara:
"Du är ju duktig, för att vara tjej!" Ska oftast ses som en komplimang men jag kan förklara att den kommentaren är allt annat än positiv. För det första så säger kommentaren att tjejer är dåliga. Den säger också att du, som tjej, inte förstår dig på "mansgöra" (vad fan nu det är men bara för att ni ska förstå vad jag menar). Om du är en av dem som nu tänker: "Vad fan, får man inte ens vara snäll längre eller..?" så har du missuppfattat och borde läsa igen. Problemet är inte att du vill ge en komplimang. Problemet är hur du väljer att säga den. Hade du istället sagt: "Vad duktig du är!" eller kanske "Vad bra det blir!" så har du ju fortfarande gett en komplimang men med en annan formulering.

En annan sak som är väldigt vanlig i vardagen är sexualiseringen av kvinnor. "Hon har tighta kläder på sig så hon vill att jag ska titta på henne". Om du är en av dem som tror att kvinnor enbart klär sig för att få uppmärksamhet och bli accepterade av män så är du helt ute och cyklar. Om jag bär en urringad tröja så betyder inte det att jag vill att du ska titta ner på mina tuttar istället för att se mig i ögonen medan jag pratar. Eller, om jag bär tighta byxor, att du ska "råka" gå in i mig när jag böjer mig ner. Jag ska kunna bära de kläder jag vill utan att behöva få bekräftat om jag är knullbar eller inte. Jag klär mig inte i mina kläder för att du ska ha något snyggt att titta på. Jag går inte upp på morgonen för din skull. Om jag ser en fin tröja i en butik så tänker jag: "Åh, vilken fin! Den vill jag ha." inte "åh, om jag tar på mig den där så vill män ligga med mig" eller "jag väljer istället den här tröjan, för då får jag vara ifred." NEJ, allt handlar inte om er män!

Sexskämt. Japp, jävligt trött på dem. Är du min vän och vi har den jargongen, absolut, kör hårt. MEN, känner du inte mig och du slänger ur dig ett sexskämt eller ett sexistiskt skämt så är det opassande. Jag vill inte bli skämtad om av någon jag inte ens känner. Det är respektlöst mot både mig och andra runt omkring. Det är med största sannolikhet respektlöst mot din partner om du har någon.
Ett exempel: "Har du mens eller?" Högst olämpligt att säga till en tjej som du inte känner. Däremot, är du osäker, säg det inte alls! Oavsett vem det är. Ni kanske märkte att jag skrev att det är olämpligt att säga till en tjej? Jag gjorde det för att jag vill poängtera att sägs det till en man så blir det en dubbel kränkning. Först nedvärderar du personen för att personen i fråga har överreagerat, eftersom personen inte är upprörd på riktigt utan det finns en annan anledning till att personen är upprörd. Du förminskar alltså personen i fråga. Dessutom så använder du kvinnor som något nedvärderande och lägre ställda gentemot män.

Många har säkert hört: "Du slår som en tjej!" eller "Du springer som en tjej". Dessa uttryck, och liknande, används alltid i negativ benämning. Säg det bara inte. Simple as that. Det är inte dåligt att vara tjej och vi ska aldrig nånsin lära ut det heller.

Boys will be boys. I helvete heller. Det är bara en dålig ursäkt för att killar/män ska få beté sig illa.
"Han slår dig för att han tycker om dig". På riktigt? Jag fick höra det här sen barnsben! Vad fan är det vi lär ut här egentligen? Hur kan vi acceptera att det är ok att lära ut att killar får slå tjejer? Eller slåss överhuvudtaget? Det är ju absurt! Varför lär vi inte varandra att vara snälla mot varandra och respektera varandra istället?

Sist men inte minst. Jag är trött på att alltid behöva bevisa att jag klarar av något. Män förväntas ofta redan klara av ,vad det nu uppgiften innefattar. Medan kvinnor ofta förväntas misslyckas eller inte klara av uppgiften överhuvudtaget.

Jag ber er. Ta en tankeställare och var lite uppmärksam i vardagen och försök se vad som försegår runt omkring. Ta till dig och analysera. Vill jag att samhället ska se ut så här? Vad kan jag göra för att få det bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar