tisdag 28 juni 2016

"Du är inte som andra tjejer..."

Jag vet inte hur det är för er andra men jag tror många känner igen frasen: "Du är inte som andra tjejer...". Jag tror även att de flesta håller med mig när jag säger att den meningen ska vara menad som en komplimang. Det är inte en komplimang. Tänk efter... Killar, eller män, är högre stående än kvinnor och därför mer värda? "Du är inte som de flesta tjejer. Du är en pojkflicka". Nej, jag är jag. Varför anses det vara bättre att vara pojkflicka? "Du är inte sådär larvig och bara håller på med naglar och smink och sånt där.." Jo, det gör jag. Varför är det negativt? Varför är det fel att vara feminin och gilla "tjejiga saker"?

Ja, jag sminkar mig och fixar mina naglar. Vet ni vad? Jag är jävligt bra på det också. Och vet ni vad, jag byter däck på min egna bil. Utan problem. Det gör mig inte till en mindre kvinna. Det gör mig inte till en pojkflicka. Det är det som gör mig, mig. Det är jag. JAG, och ingen annan.

Och, hur vågar du säga att jag är bättre än mina systrar och min mamma? Hur vågar du säga att jag är bättre än alla andra tjejer för att jag är mer som du? En man? Varför är det bättre att vara "manlig" än "kvinnlig"?

Jag vet att det många gånger är menat som en komplimang men tänk efter; vad är det vi säger egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar