torsdag 16 juni 2016

"Rädda liv, kör som en kärring"



Jag tänkte på en sak idag. Gör vi till och med skillnad på varandra i trafiken? Mitt svar är att jag tror faktiskt det.
När jag höll på att ta mitt körkort så sa min körlärare till mig: "Rädda liv, kör som en kärring." Med glimten i ögat såklart. Hen menade då att "kärringar" överlag kör mer säkert än män. De som leder statistiken över olyckor i trafiken är unga män. (Detta var 2011 tror jag men jag tror att statistiken fortfarande visar på samma sak.)

Varför är det såhär? Varför leder unga män statistiken markant gentemot unga kvinnor?
Jag tror att det har mycket med uppfostran och omgivningen vi växer upp i. Enligt normen skulle jag säga att, väldigt rakt på, att vi lär ut att pojkar ska ta för sig och ta plats. Medans flickor ska vara lite mer timids. Jag tror att det här bl.a. visar sig i trafiken.

I mitt yrke lär jag upp mycket nyanställda. Nästan alltid så är tjejerna jag lär upp mer blyga och lite tystare. Frågar oftast inte lika mycket. Däremot så är tjejerna också, överlag, de som är "räddast" för att göra fel. De vill ha tydliga förklaringar och instruktioner. Fel är inget alternativ.
Killarna jag lär upp tar oftast lite mer plats. Har svårare för att ta kritik. Tycker överlag inte att råkar denne göra fel så spelar det inte så stor roll, denne försöker göra rätt nästa gång bara. Däremot tar killarna oftast fler initiativ, visar större självförtroende och tar för sig lite mer.
Trots dessa skillnader så blir alltid resultatet olika. Den blyga och mest tillbakadragna personen kan bli den som gör bäst ifrån sig samtidigt som personen som tar egna initiativ, frågar och tar för sig inte klarar av jobbet alls.

Kontentan som jag vill komma till är: överlag, varför uppfostrar vi flickor att backa samtidigt som vi lär pojkar att ta för sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar