söndag 12 juni 2016

Spelvärlden.



När jag inte spenderar tid med mina djur så sitter jag oftast och game:ar vid datorn tillsammans med sambon och vänner. Just nu är favoritspelet Overwatch. Teambased FPS.

Jag älskar spelvärlden. I spelvärlden kan du låta fantasin flöda och du kan skifta fokusen från vardagslivets rutiner och måsten.

Tidigare, när jag inte spelade Overwatch så spelade jag mycket World of Warcraft.

Jag tycker om spelvärlden för att den är så fördomsfri. Absolut, även solen har sina fläckar men jag tror ni förstår vart jag vill komma. I spelet är det ingen som ser vem jag är irl (in real life). De ser inte vilket kön jag är, hur jag lever, om jag är religiös eller inte, vilken etnicitet jag har eller hur jag ser ut. Så länge jag själv inte väljer att dela med mig av den här sortens information så vet ingen vem jag är.
I spelvärlden har alla samma förutsättningar. Fysiken spelar ingen som helst roll.

Nackdelen. Ja, det finns tyvärr en nackdel. Ofta om det kommer fram att du är tjej/kvinna (ibland gömmer jag det medvetet. Ni kommer förstå varför strax) så börjar du behandlas annorlunda. Det är inte lätt att sätta fingret på det men det händer (tyvärr lite för ofta) att du blir behandlad annorlunda. Du blir flörtad med. Du blir behandlad som "skör" och som att du är mindre duktig på spelet. Detta skiljer sig alltså inte allt för mycket från hur det fungerar i verkligheten utanför spelet. Jag som kvinna måste ofta hävda mig mer gentemot en man. Både i spelet och utanför i det vardagliga livet. Spelvärlden ses som mansdominerad (även fast den sällan är det) och ofta då också som att männen "kan" den här världen bättre.
När jag spelar ett onlinespel så gömmer jag ofta min könsidentitet tills jag har lärt känna människorna jag spelar med. Jag har hört mig för bland andra kvinnliga vänner som jag vet spelar konsol- eller datorspel online och det händer att de gör samma sak. Pga detta tror jag därför att fler icke-män väljer att göra samma sak.

Med det här vill jag säga: Vi finns, vi äger och vi är här för att stanna!


Jag kommer börja spela World of Warcraft igen när nästa exspansion kommer ut den 30 augusti, Legion. Jag är dock osäker på om jag kommer börja raida igen. Leveling är dock ett måste!
Tills dess får ni gärna följa mig och mina vänner när vi spöar skiten ur fienden i Overwatch via min twitchkanal: Tussiluss

Jag tänkte även passa på att dela med mig av ett av mina absolut roligaste minnen från min senaste raidperiod i WoW, WoD med min guild Structure.

Archimonde HC:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar