onsdag 15 juni 2016

Mens.


Varför äcklas vi av mens? Varför får vi lära oss att skämmas och gömma att vi har mens, när vi har mens? Varför är det skamligt? Utan det skulle det bli jävligt svårt att föröka oss. Ändå är det extremt tabu. Nu är det ju inte alls så illa som i vissa andra länder men nog fan existerar även skammen här.

Göm gärna att du har mens. Var som vanligt, även fast det kan vara extremt påfrestande att ha pms och mens. Vissa kvinnor behöver hjälp medicinskt för att klara av sin vardag när de har mens. Vissa måste tillochmed sjukskriva sig en vecka i månaden. Många får svår migrän under mensen. För att inte tala om vitaminbristen som kan uppstå och immunförsvaret som sänks.

Tala inte om din mens. Speciellt inte med män. Definitivt inte officiellt.
Enda gången ordet mens används ganska frekvent är oftast som ett sorts slagord: "Har du mens eller?!" har nog de flesta nån gång hört eller använt.
Jag vet inte hur ofta jag har fått höra att jag ska maskera ordet mens, alltså ersätta ordet mens med något slags kodord för att mens är så äckligt.


Jag menar inte att jag ska börja skrika ut bland alla när jag har mens. Däremot menar jag att det ska vara ok att prata om det om tillfälle uppkommer. Tex, frågar någon mig: "Men hur är det med dig? Du ser lite hängig ut." Då ska jag känna att det är ok att svara tex: "Det är ok, lite mensvärk bara." och inte känna att jag måste lägga på ett leende och slänga till med en lögn: "Det är lugnt. Har nog sovit lite för lite bara."
Vi ska inte behöva skämmas över något vi behöver leva med en gång i månaden, större delen av våra liv. Vi ska definitivt inte behöva kännas oss äckliga.

Skäms inte över er mens! Hylla den! Den gör så att vi kan skapa liv och sätta barn till världen. DET är fantastiskt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar